Zdraví a diety

Dna a dieta: Jaké potraviny konzumovat a jakým se naopak vyhnout?

Dna je chronické onemocnění, které se projevuje se zvýšenou hladinou kyseliny močové v těle. Kyselina močová v podobě krystalků ostrých jako jehličky poškozuje klouby. Dna je poměrně bolestivé onemocnění, které můžete ovlivnit vy vaším jídelníčkem. Krystalky kyseliny močové vznikají při zpracování purinů a ty byste se měli ze své stravy snažit co nejvíce vynechat, i když to vždy není zcela možné. Podívejte se s námi na potraviny, které jsou pro onemocněné dnou vhodné a ty, které byste naopak konzumovat neměli. 

Jaké potraviny jsou vhodné?

Při sestavování jídelníčku hraje roli obsah purinů v potravinách. Na internetu objevíte i žebříčky seřazených potravin od těch s nejmenším obsahem purinů, po ty, které jich obsahují mnoho. Mezi ty, které mohou lidé trpící dnou konzumovat, patří: mléko a mléčné výrobky, vejce, cibule, okurky, rajčata, ředkvičky, papriky, hrušky, mrkev, brambory, grep, houby, jablka, třešně, lilek, kysané zelí a další. Vhodné je si při dně dopřávat především třešně a doplňky stravy (viz mochyně), které odvádí kyselinu močovou z těla.

Jakým potravinám se vyhnout?

Nejvyšší obsah purinů má kakaový prášek, měli byste se tedy vyhnout výrobkům, které ho obsahují, například čokoládě a sušenkám. Záleží na tom, kolik procent kakaového prášku daný výrobek obsahuje. Důležité je především omezit konzumaci červeného masa. Vhodnější je pro vás kuřecí maso či losos. Tuňák má poměrně vysoký obsah purinů. Nevhodné jsou také výrobky ze sóji či sója samotná, luštěniny, jako je čočka či hrách. Vyhnout byste se měli i konzumaci špenátu. A co vynechat úplně? Bohužel alkohol zadržuje kyselinu močovou v těle, měli byste se s ním rozloučit a dopřát si ho jen při výjimečných případech. Dieta spojená s dnou není jen změnou jídelníčku, ale životního stylu. Dopřávat byste si měli pravidelný pohyb, dostatečný příjem tekutin a zdravou stravu omezenou o některé ingredience.

O autorovi

Barbora Darebná